Nieuwsberichten

Lustrum Hospice Mariaweide op 28 september 2018 a.s.

Hospice Mariaweide: al 10 jaar een menswaardige laatste levensfase

In september viert het Hospice Mariaweide Venlo haar 10-jarig bestaan. In die 10 jaar heeft Mariaweide een thuis geboden aan ongeveer 650 gasten. Ter gelegenheid van het jubileum zijn er muziekoptredens voor de gasten. Medewerkers maken samen een gedichtenbundel met een foto-impressie.

Ook zal er een kort filmpje worden geproduceerd waarin de belangrijkste gevoelens en momenten uit het werk van Mariaweide zijn vastgelegd. Voor de partners in ‘welzijn en zorg’ en voor alle sympathisanten van het Hospice wordt op 28 september een symposium georganiseerd. Het thema is ‘Van Waarde Blijven’.

Verpleegkundige Juliette Zanders nam destijds het initiatief om samen met een groep geëngageerde mensen het Hospice te starten.
Coördinator Christine van Heur vertelt: “Zij deed dit vanuit het besef dat ieder mens recht heeft op menswaardig sterven en op een goede verzorging in de fase dat de dood nadert.  Deze fundamentele waarde, menswaardig sterven, is nog steeds de inspiratiebron voor vrijwilligers en verpleegkundig team om hun werk te doen. Na tien jaar is deze grondwaarde nog
Vandaar dat voor de viering van het 10-jarig bestaan het thema ‘Van Waarde Blijven’ gekozen is. Trouw blijven aan je oorspronkelijke ideaal, maar wel steeds kritisch kijken of we ons werk goed doen. Jezelf als organisatie en medewerkers steeds verder ontwikkelen om de zorg voor de gasten die bij ons verblijven, optimaal te kunnen uitvoeren.”

10 Jaar geleden opende Hospice Mariaweide Venlo haar deuren voor mensen die in de laatste dagen van hun leven verkeren en om de een of andere reden niet langer thuis kunnen verblijven. Mariaweide is een ‘bijna thuis huis’, een plek waar mensen omringd door liefde en aandacht de laatste dagen van hun leven doorbrengen. Vaak omdat mantelzorg thuis ontbreekt of overbelast is.